04 oktober 2017

De kinderboekenweek is weer begonnen

De kinderboekenweek is weer begonnen, en ik dat kader geef ik de komende paar dagen striptekenles op een handvol scholen in de gemeente Emmen. Ik heb afgelopen zomer goed opgelet tijdens de "opknaples strippoppetjes tekenen" van John Croezen in het Opklapatelier, en een paar onderdelen van die les geïncorporeerd in mijn eigen lesprogramma.

Mijn eigen lesprogramma begint altijd strak en zelfbewust, en verschuift gaandeweg naar interactief en improviserend. Het ligt er maar net aan waar de groep belangstelling voor heeft. Ik heb wel eens met een groep een Donald Duck-scenario zitten verzinnen; ik heb wel eens een groep 16 gezichtsuitdrukkingen laten tekenen.

Wat ik probeer over te brengen is dat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Striplezers zijn slimme mensen, die heel graag willen begrijpen wat ze lezen, en daarvoor heel veel zelf invullen. Als je een mop vertelt hoef je ook niet elk woord foutloos uit te spreken. Als je de clou maar niet vergeet.

Geen opmerkingen: